GENOMBROTT FÖR PAYNOVA: FÅR ANSVAR FÖR HUVUDDELEN AV SJS KUNDBETALNINGAR ÖVER INTERNET

Paynova och SJ har nått en överenskommelse om att utöka parternas etablerade samarbete genom att implementera Paynovas betalningslösningar i huvuddelen av SJs kundbetalningar över Internet. Detta inkluderar SJs kortbetalningar med en omsättning på ca 200 miljoner kronor per månad. Tillskottet kommer att medföra en flerdubbling av Paynovas transaktionsvolym, med betydande resultatpåverkan. Avtalet innebär ett genombrott för Paynovas modifierade affärsmodell som är utvecklad för att passa större kunder med stora transaktionsvolymer. Paynova och SJ har samarbetat under drygt tre års tid när det gäller betalningslösningar. ”För SJ är det av största vikt att våra betalningslösningar är säkra och sköts effektivt med låga transaktionskostnader, inte minst eftersom andelen kundköp över Internet fortsätter att öka kraftigt. Vi har arbetat tillsammans med Paynova under drygt tre års tid, och företaget har varit en pålitlig leverantör av betalningtjänster för Internetbanker. Därför väljer vi nu att utöka vårt samarbete.”säger Thomas Mann, SJ.“Vi är mycket nöjda med att SJ har visat detta förtroende för Paynova och valt att växla upp vårt samarbete. En av fördelarna med våra betalningslösningar är möjligheten att kraftigt reducera förekomsten av bedrägerier vilket blir allt viktigare för företag med en omfattande online-handel.” säger Björn Wahlgren, VD Paynova.FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:Björn Wahlgren, VD Paynova, Telefon: +46 70 728 74 40Thomas Mann, SJ Försäljning, Telefon: + 46 10 751 53 10OM PAYNOVAPaynova erbjuder en internationell, kontobaserad helhetstjänst för betalningar via Internet. Med Paynova som enda motpart får e-handlare tillgång till 21 betalningsalternativ med såväl kredit- och betalkort som Internetbanker, i 12 valutor och på 12 språk i ett säkerhetscertifierat gränssnitt (PCI). Konsumenter kan även öppna ett Paynova-konto för att göra säkra och enkla köp samt sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Paynova har tecknat avtal med över 2 000 e-handlare. De flesta återfinns i de prioriterade segmenten: resor, detaljhandel samt media/nätverksspel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. För mer information: www.paynova.comOM SJVarje dag reser närmare 110 000 resenärer med SJs tåg från cirka 220 stationer mellan Narvik och Berlin. 2007 omsatte SJ 8,3 miljarder kronor. 4 000 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav. Frekventa resenärer samlar förmåner och poäng som medlemmar i SJ Prio.