PAYNOVA LANSERAR MOBIL BETALLÖSNING

Paynova-SMS är en vidareutveckling av Paynovaplånboken för mobila Internetbetalningar. Med Paynova-SMS genomförs betalningar via mobiltelefonen på ett säkert sätt i en enda sekvens redan när tjänsten aktivereras för första gången. Paynova-SMS hanterar både betalsamtal (s.k. Premium Rate) och betal-SMS (Premium SMS, vilka sänds till kortnummer oftast med högre taxa än den normala trafikavgiften). Med Paynova-SMS kan leverantören sätta vilket pris som önskas på tjänsten. Tidigare har prissättningen för betal-SMS varit låst till antingen 5, 10, 15 eller maximalt 30 kronor, vilket också har hämmat tjänsteutbudet.Mobiltelefoner som praktiskt betalningsverktyg är allt viktigare vid ideella insamlingar och kommersiella tjänster, men hittills har utvecklingen begränsats av teleoperatörernas prissättning genom att mycket av de överförda beloppen gått till omkostnader. Beslutet berör en mängd betalningar där betal-SMS eller betalsamtal kan användas.- Det är en banbrytande order och ett internationellt referensobjekt för oss som föregåtts av omfattande utveckling och utvärdering, säger Paynovas Vd Pelle Hjortblad. – Avbränningarna vid den här typen av tjänster har varit alldeles för stora. Med lägre kostnader kommer marknaden att växa snabbare än den hittills gjort, så har bland annat skett i Norge. Vi priskonkurrerar oss in på mobiloperatörernas marknad och ändå kan vi tjäna väldigt bra samtidigt som operatörerna kompenseras med ökad trafik i näten. Nästan alla har mobiltelefon, den ligger på bordet och är alltid till hands att användas, också som betalningsverktyg. Vår betallösning kan användas i en mängd olika sammanhang, till exempel vid telefonomröstningar vid insamlingsgalor och idrottsevenemang men också för att administrera informationstjänster, annonser på TextTV, prenumerationer och Internetbetalningar i allmänhet.Vid insamlingen till Världens Barn via Melodifestivalen ringde svenskarna betalsamtal för 22 miljoner kronor. Men efter att administrationskostnaderna betalats blev nettot 5,5 miljoner kronor. Om Paynova-SMS då hade använts fullt ut skulle mer än dubbla beloppet nått fram till Världens barn.Omfattande diskussionMed anledning av de hittillsvarande höga kostnaderna för SMS-betalningar förekommer f.n. en omfattande diskussion i media. Aktuella artiklar i ämnet finns på Internetplatsen www.internetworld.idg.se :http://internetworld.idg.se/ArticlePages/200404/19/20040419100554_IW794/20040419100554_IW794.dbp.asphttp://internetworld.idg.se/ArticlePages/200404/19/20040419094805_IW991/20040419094805_IW991.dbp.asp För ytterligare information, kontakta:Mats Jonnerhag, informationschef, tfn: 0708-754 920, e-post: mats.jonnerhag@paynova.comPelle Hjortblad, Vd, tfn: 070-181 01 10, e-post: pelle.hjortblad@paynova.comwww.paynova.comOm PaynovaPaynova AB, som börsintroducerades på NGM den 26 februari 2004, erbjuder säkra betallösningar på internet i form av en elektronisk plånbok som hanterar summor från en krona och uppåt. Den elektroniska plånboken möjliggör för användarna att hantera alla sina inköp med endast en motpart i betalningen. Paynovaplånboken är enkel att skaffa och använda och enkel att installera för handlare. Mer än 20 000 banker världen över accepterar plånboken genom VISA och MasterCard. Sedan starten 2001 har Paynova AB slutit avtal med över 500 sajter som idag erbjuder Paynovaplånboken som betallösning. VD är Pelle Hjortblad. Paynovas noteringsprospekt i sin helhet finns på www.paynova.com