PAYNOVA LANSERAS I FRANKRIKES STÖRSTA E-HANDELSNÄTVERK

– Vi skall erbjuda våra 950 000 aktiva medlemmar Paynovas användarvänliga elektroniska betallösning som kan hantera små transaktionsbelopp, säger Thomas Chatillion, Vd för Maximiles SA. – Med Paynovaplånboken får våra användare möjlighet att köpa poäng som saknas och konvertera dem till varor eller tjänster. Genom att använda denna lösning vid varje betalning kan man dessutom generera Maximile-poäng till sina konton. Redan när en plånbok registreras och aktiveras via Maximiles genereras bonuspoäng. Paynova bedömer att denna integration med Maximiles bonusprogram snabbt driver fram en kraftig expansion av antalet anslutna plånböcker och aktiva konsumenter. Därefter förväntas en påtaglig ökning av antalet transaktioner via Paynovaplånboken ske, eftersom varje gång som plånboken används för betalning så generas nya bonuspoäng till innehavaren. Därmed skapas starka incitament att välja Paynova som betalningsform framför kortbetalningar. Det långsiktigt mest betydelsefulla är dock att Paynova når, inte bara Maximiles omkring en miljon anslutna konsumenter, utan också får en direkt marknadskanal till 50-talet av Frankrikes mest intressanta e-handlare inom varierande branscher. Bland dessa finns; biluthyrningsföretaget Avis; det statsägda järnvägsbolaget SNCF:s resebyrå Voyages-sncf som är en av de mest besökta resebokningssajterna i Frankrike, TicketNet som årligen distribuerar mer än 5 miljoner evenemangsbiljetter. Andra volymstarka företag och varumärken som är anslutna till Maximiles är Dell, Disneyland, American Express, DVDFute och Yves Rocher.Den typ av lojalitetsprogram som Maximiles marknadsför och administrerar är en populär företeelse i Frankrike och attraherar massor av konsumenter, såväl i fysisk handel som på Internet. Vid ett köp av en produkt, hyra av bil eller användande av kreditkort erhåller konsumenten ett antal bonuspoäng eller så kallade ”miles”. När ett tillräckligt antal poäng har bokförts kan dessa på begäran konverteras till en vara eller ge rabatt vid ett bonusköp på Internet. Den höga expansionstakten av medlemmar och e-handlare visar att Maximiles har ett attraktivt affärskoncept. Genom kombinationen av ett gemensamt bonussystem för flera branscher och företag skapas en betydligt mer kraftfull kommersiell potential för såväl konsumenter som e-handlare än om företag var för sig tillämpar egna system som till exempel flygbolagen ofta gör.– Avtalet är särskilt intressant eftersom drivkraften i detta e-handelsnätverk grundas på en helhetslösning där omkring en miljon konsumenter och femtiotalet attraktiva e-handlare medverkar. Detta gör att förutsättningarna att snabbt växa i volym finns inbyggda, säger Johan Waxberg, Vd för Paynova AB. – Vi kommer att synas på den franska e-handelsmarknaden och får en rejäl exponering både mot e-handlare och konsumenter. Dessutom sker lanseringen omgående utan komplicerade och utdragna installationsinsatser. För ytterligare information, kontakta:Mats Jonnerhag, Informationschef, Paynova AB Tfn: 0708 – 754 920, e-post: mats.jonnerhag@paynova.comJohan Waxberg Vd, Paynova ABTfn:070 – 688 02 47, e-post: johan.waxberg@paynova.comwww.paynova.com www.maximiles.comOm Maximiles SAMaximiles grundades 1999 och har etablerat sig som det ledande franska internetbaserade lojalitetsprogrammet med ett antal lösningar för att on-line och off-line hantera och optimera kundrelationer. Maximiles har idag ett 50-tal stora europeiska e-handelsplatser, främst franska, anslutna till sitt bonussystem och hanterar administration och marknadsföring av detta gentemot 950 000 anslutna, aktiva medlemmar. Tillväxttakten är cirka 10 000 nya medlemmar per månad. Omkring 200 000 transaktioner per månad hanteras av Maximiles. Om Paynova ABPaynova (noterad på NGM: PAY) är ett betalprocessföretag (Payment Service Provider, PSP) med en komplett transaktionsprocessor som erbjuder flera tjänster/accessformer för betalningar och andra transfereringar via Internet.Betaltjänsterna som är inriktade mot främst segmenten Resor, Media och Detaljhandel är bland annat Paynovaplånboken, Storkundstjänster, Mobila tjänster, Partnernätverkstjänster och Utbetalningstjänster. Transaktionerna processas mellan e-handlare, konsumenter, banker och övriga aktörer snabbt, enkelt, säkert och kostnadseffektivt.Paynovas transaktionsprocessor och betaltjänster kopplas ihop med traditionella banker, kortföretag och andra PSP till en heltäckande finansiell infrastruktur med såväl geografisk täckning som möjligheter att minimera transaktionskostnaderna.I Paynovas Partnernätverk ingår väletablerade Internetbanker, kortföretag (VISA, MasterCard m fl), PSP och andra liknande aktörer (GZS/easycash, Paybox, TripleDeal, WM-DATA m fl). Via VISA och MasterCard kan Paynova ansluta transaktioner globalt med mer än 20 000 banker. Paynovas nuvarande marknadsfokus är Europa.Viktigare avtal har träffats med till exempel Ryanair, SJ, Swebus Express och CD-WOW.