PAYNOVA LEVERERAR BETALLÖSNING TILL SWEBUS EXPRESS

Biljettförsäljningen för Swebus Express sker i dag fysiskt, via fasta försäljningsställen och ombord på bussarna. Övergången till Internet och Paynovas betallösning kommer att minska kostnaderna, minimera riskerna kring kontanthanteringen samt rationalisera redovisning och biljetthantering, till fördel för såväl Swebus Express som konsumenterna. Den betallösning som Paynova nu skall leverera omfattar initialt alla förköpta biljetter som bokas över Internet och senare även den försäljning som sker via Swebus Express övriga försäljningsställen. – Vi kommer att installera ett administrativt gränssnitt som hanterar alla typer av betalningar, och Paynova blir därmed Swebus Express enda betallösning för all biljettförsäljning över Internet, säger Pelle Hjortblad, Vd för Paynova. – En extra knorr för både Swebus Express och oss är våra tidigare samarbetsavtal med studentorganisationerna Mecenat och Studentkort i Sverige. Ungdomar väljer ofta att resa med buss och denna grupp når vi effektivt genom dessa samarbeten. Swebus Express driver ett omfattande linjenät för långväga busstrafik mellan cirka 180 orter runt om i Sverige samt upprätthåller daglig trafik till Oslo och Köpenhamn. Omsättningen uppgår till omkring 360 Mkr fördelat på cirka 3 miljoner biljetter per år. Ungefär 70 procent av biljetterna förköps idag från fasta återförsäljare. Målsättningen är att Paynovas betalhantering skall leda till att denna andel kommer att öka. Avtalet är det andra som på kort tid träffats inom affärssegmentet för persontransporter.För ytterligare information, kontakta:Mats Jonnerhag, informationschef, Paynova AB Tfn: 0708 – 754 920, e-post: mats.jonnerhag@paynova.comPelle Hjortblad, Vd, Paynova ABTfn: 0701 – 810 110, e-post: pelle.hjortblad@paynova.comwww.paynova.comwww.swebusexpress.seOm Swebuss Express:Swebus Express AB, som är marknadsledande inom expressbussresor i Sverige, ingår i koncernen Concordia Bus Nordic AB. Swebus Express AB bedriver långväga busstrafik mellan 180 svenska orter, från Mora och Gävle i norr till Malmö i söder, samt med Oslo och Köpenhamn. Biljettförsäljningen sker dels via ett trettiotal försäljningsställen, dels ombord på bussarna. Om Paynova: Paynova (noterad på NGM: PAY) erbjuder näringsidkare och konsumenter säkra betallösningar för handel över Internet och mobiltelefon. En elektronisk plånbok (e-konto) öppnas och fylls på enkelt och kan användas direkt vid betalningar över Internet. Över 100 000 Paynovaplånböcker har öppnats av konsumenter som slipper lämna ut sina bank- och kontokortsnummer till okända på Internet. Näringsidkare uppnår genom att styra betalningar över Paynova lägre kostnader för administration och inlösen och kan få betalt från hela världen. Mer än 20 000 banker accepterar plånboken via VISA och MasterCard. Paynova har idag närmare 600 e-handelssajter anslutna. Speciellt anpassade betalösningar finns för: Traditionell e-handel (t.ex. postorder) inklusive Mikrobetalningar (t.ex. spel på Internet), Mobiltelefonibetalningar (t.ex. Premium SMS), för speciella Branschbehov (t.ex. persontransport- och IT-konsultföretag) samt Partnerskapsavtal (t.ex. inlösenföretag).