PAYNOVA OCH E-SPORTLAGET NINJAS IN PYJAMAS I SAMARBETE PÅ DEN KINESISKA MARKNADEN

Onlinegaming eller e-sport, det vill säga att spela dataspel över Internet, är än så länge en relativt liten industri i Sverige och Europa. Men bara i Kina finns cirka 33 miljoner utövare. Intäkterna från e-sport på den kinesiska marknaden uppskattas till cirka 4,5 miljarder SEK 2005 och förväntas växa till drygt 13 miljarder SEK 2010. Paynova tar nu ett första steg in på den enorma kinesiska e-sportmarknaden tillsammans med i Kina redan framgångsrika Ninjas in Pyjamas, NiP.Paynovas samarbete med NiP och mångåriga erfarenhet inom gaming i Europa har resulterat i betaltjänster som är optimerade för segmentet onlinegaming och språkligt anpassade till Kina. Paynova levererar en kontobaserad tjänst som hanterar mikrobetalningar, löpande abonnemang, betalningar inne i själva spelen, samregistrering och single sign-on samt betalningsgaranti med bland annat Visa AIS och MasterCard SDP-certifiering. Sammantaget är detta en kostnadseffektiv tjänst som tillgodoser spelmarknadens viktigaste krav på ett säkert och enkelt betalsätt. – Vi ser fram emot att samarbeta med Paynova på den mycket utmanande kinesiska marknaden. Detta är en marknad med stor potential och i takt med att Paynovas betalningslösning blir allt mer lokalt anpassad, samt att kinesernas betalningsvilja ökar, ser vi stora möjligheter att kunna göra något riktigt bra tillsammans med Paynova. NiP har en redan unik position inom gaming i Kina och vi kommer att fortsätta expandera NiPs varumärke med ytterligare en trovärdig partner, säger Peter Hedlund, vd Ninjas in Pyjamas. NiP är ett av världens mest framgångsrika lag inom e-sport och har vunnit både VM och OS de senaste åren. I Kina har NiP mer än 20 000 registrerade fans, och deras tävlingar sänds direkt på TV. NiP genererar intäkter genom medlemsavgifter och försäljning av merchandise och souvenirer – precis som vilket idrottslag som helst – samt spelrelaterade hårdvaruprodukter som till exempel tangentbord och headsets.- I Kina är Ninjas in Pyjamas något av Internetgenerationens Jan-Ove Waldner och de följs av miljontals fans på Internet. Med tanke på antalet utövare så är det uppenbart att det finns en otrolig potential på den här marknaden. Därför känns det oerhört kul att nu kunna ta det här första steget med ett av de största och mest kända lagen i branschen, säger Karl Alberts, sälj- och marknadschef på Paynova. För mer information vänligen kontakta: Karl Alberts, sälj- och marknadschef, Paynova Tel. 0703 35 53 26 Peter Hedlund, vd, Ninjas in PyjamasTel. 0708 61 95 95Om Paynova Paynova erbjuder en internationell, kontobaserad betaltjänst via Internet. Med Paynova som enda motpart får E-handlare en betalningsgaranti för ett 20-tal betalningsalternativ på 10 språk med 8 valutor i ett säkerhetscertifierat gränssnitt (PCI). Konsumenter öppnar gratis ett online konto, en Paynova-plånbok, för att göra säkra och enkla köp samt sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Paynova har avtal med över 900 e-handlare. De flesta återfinns i de prioriterade segmenten: resor, detaljhandel samt media/nätverksspel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. För mer information: www.paynova.com Om NiP ABNiP AB innehar världens mest välkända samt framgångsrika Counterstrike företag. Miljontals fans världen över följer lagkaptenen HeatoN (Emil Christensen) och hans lagkamrater. Förutom att NiP framgångsrikt deltar världen över på den professionella tour som finns så genererar NiP även intäkter genom medlemsavgifter för dataspelande, försäljning av hårdvaruprodukter, försäljning av merchandise etc. NiP leder den snabbväxande spelutvecklingen mot en alltmer professionell industri. VD för NiP är Peter Hedlund. För mer information och bilder gå in på; www.nip-gaming.com