PAYNOVA OCH KINESISKA CRD INLEDER DEN KOMMERSIELLA FASEN MED E-HANDEL MOT VÄSTVÄRLDEN FÖR BERKAM GROUP

Paynova påbörjade sin etablering på den expansiva marknaden i Asien genom ett exklusivt partneravtal avseende betaltjänster till kinesiska CRD. Samarbetet beräknas generera en miljard RMB i månatliga transaktionsvolymer. Beloppet motsvarar cirka en miljard SEK och beräknas generera nettointäkter för Paynova om 1 procent, motsvarande ca 10 miljoner SEK per månad redan under slutet av 2010. Samarbetet utvecklas stegvis enligt plan. Det första steget utgjordes av etableringen av ett helägt dotterbolag i Kina, BaiNuoFu. Därefter har Paynova inlett samarbeten med China Everbright Bank och China Union Pay, där den tekniska integrationen redan är slutförd. Paynova kommer därmed att kunna erbjuda sina kunder hantering av betalningar genom flertalet kinesiska Internetbanker och täcka in över 95 procent av marknaden för Internetbetalningar i Kina. Tillsammans med CRD genomför Paynova ett flertal marknadsaktiviteter i USA och Europa, där intresset bland e-handlare och spelföretag varit betydande. Berkam Group är en textil- och klädestillverkare med försäljning i över 50 länder i Europa, Nordamerika och Asien. Företaget hade den nionde största försäljningsvolymen i sin bransch i Kina under 2007 med en årlig tillväxttakt om 45%. Genom att lansera e-handel mot västvärlden via plattformen CRD-online får västerländska konsumenter möjligheten att köpa Berkams produkter online. Berkam bedömer att den kommersiella fasen av samarbetet med CRD och Paynova kan påbörjas under fjärde kvartalet 2008.“Vi är mycket nöjda med att vi tillsammans med CRD kan inleda den kommersiella fasen och starta upp den första driftsättningen tillsammans med Berkam Group. Lanseringen av e-handel mot västvärlden öppnar upp stora möjligheter för såväl Paynova som för CRD och Berkam Group, säger Björn Wahlgren, VD för Paynova. “Vi ser ett utökat operationellt sammarbete som en naturlig utveckling och vi kommer att fortsätta engagera Paynova i de affärer inom olika områden som kräver säkra, snabba och lätta betaltransaktioner”, säger Ahong Lee, styrelseordförande för CRD. FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:Björn Wahlgren, VD PaynovaTel: +46 70 728 74 40Ahong Lee, Styrelseordförande, Beijing Cyber Recreation Development Corp,Phone: +86 10 88909997OM PAYNOVAPaynova erbjuder en internationell, kontobaserad helhetstjänst för betalningar via Internet. Med Paynova som enda motpart får e-handlare tillgång till 21 betalningsalternativ med såväl kredit- och betalkort som Internetbanker, i 12 valutor och på 12 språk i ett säkerhetscertifierat gränssnitt (PCI). Konsumenter kan även öppna ett Paynova-konto för att göra säkra och enkla köp samt sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Paynova har tecknat avtal med över 2 000 e-handlare. De flesta återfinns i de prioriterade segmenten: resor, detaljhandel samt media/nätverksspel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. För mer information se: www.paynova.comOM CRDCRD, supported by the Chinese Government, is building an extensive online platform for virtual and real entertainment and commerce called Beijing Cyber Recreation District. The online portal will include virtual worlds aiming, among other things, at creating a virtual platform for e-commerce. CRD will be able to connect manufacturers and content producers in China with companies and people from the rest of the world. Moreover, the online platform enables contacts to be established between non-Chinese companies and China’s fast-growing middle class. Paynova is through an exclusive partnership contracted to supply payment services for the platform of e-commerce and online gaming.För mer information se: www.crd.gov.cn/en/ För information om CRDs partners se: www.crd.gov.cn/en/crd_cooperation_chanpyq.aspOM BERKAMBerkam Group is one of the most important partners of CRD. Through fifteen years, China Berkam Group based on Zhejiang Beckman Garments Co., Ltd. has invested and established Zhejiang Beckman Textile Co., Ltd., Zhejiang Beckman Packing Supplements Co., Ltd., Zhejiang Chishang Garments Co., Ltd., Yiwu Beckman Imp. & Exp. Co., Ltd., and Yiwu Beckman Printing & Dyeing Factory. Now it has become an all-directional group engaged in garments, textile, printing & dyeing, packing supplement, import and export. The group has registered Beckman trademark in more than fifty countries and regions like Russia, Italy, Hong Kong, etc., and built up production and research bases. There are also dozens of sales branches all over the world, carrying on international brand operation of the group.För mer information se: http://en.berkam.cn/newEbiz1/EbizPortalFG/portal/html/gsjj.html