Paynova och ScandiSys lanserar kortbetalningslösning för resebranschen

Paynova och partnern ScandiSys har gemensamt sett över hur korthanteringen hos resebyråer skulle kunna hanteras på ett smidigt sätt och samtidigt följa det allt strängare PCI-regelverket (PCI-DSS*). Resultatet är en teknisk lösning, godkänd av svenska banker, som innebär att resebyråer nu kan hantera kortbetalningar i samtliga kanaler utan att själva behöva genomgå en omfattande och kostsam PCI-certifiering. Betalningar av typen ”Kund ej i butik”, ”Signature on file” och betalning via internet hanteras i den nya tjänsten. Tjänsten är utvecklad i Scandisys mid/back office-produkt Antares för resebyråer, och fullt integrerad i Paynovas PCI-säkra betalgränssnitt med 3DSecure-verifiering. Resebyråer kan med kopplingen Antares – Paynova ta hand om sina kunder lika effektivt som tidigare, men utan att ge avkall på säkerheten, och samtidigt uppfylla inlösarbankernas krav. ”I takt med att bankerna ställer allt hårdare krav på kortdatahantering får resebyråerna en tuffare utmaning i hur de ska kunna följa PCI-DSS regelverket och samtidigt leverera en hög servicenivå till sina kunder. Vår nya tjänst förenklar för resebyråerna på flera sätt. De behöver inte längre lagra kortdata, vara sig i sina system eller i fysisk form. Internetbetalningar, mailbetalningar, telefonbetalningar och ’Signature on file’ sköts via Paynovas system. Vi ser stor potential i den nya tjänsten, Resia använder den redan och vi välkomnar nu även resebyråkedjan Big Travel som kund”, säger Simon Thaning, vd på Paynova. *PCI-DSS – Payment Card Industry Data Security Standard – är ett regelverk som är framtaget av kortutgivarna VISA, Mastercard, American Express, JCB samt Diners för att skapa maximal säkerhet för alla parter i kortbetalningsflödet. Regelverket anger hur kortdata ska hanteras, lagras och/eller transporteras. ———————————————————————————————— ScandiSys AB är en av de ledande leverantörerna på Svenska marknaden av mid- och back-office program för Reseindustrin. ScandiSys system Antares är ett komplett ERP-system för flera olika typer av Resebyråer. Om Paynova Paynova är en ledande leverantör av betaltjänstlösningar för e-handel. Bolaget erbjuder en bastjänst och en rad flexibla mervärdestjänster, och riktar sitt erbjudande huvudsakligen till större e-handlare. De flesta av kunderna återfinns i de prioriterade marknadsområdena resor och detaljhandel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. Mer information finns på www.paynova.com   FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA Simon Thaning, Vd, Paynova AB Telefon: 070-787 19 70 Olle Strandberg, Vd, Scandisys AB Telefon: 073-316 57 73