PAYNOVA TAR SJU NYA KUNDER INOM ONLINE-SPEL-SEGMENTET

Online-spel är ett av Paynovas prioriterade segment och bolaget har sedan tidigare stark marknadsposition genom etablerade relationer med bland annat de ledande spelbolagen Mindark, Sulake Oy, Habbo Hotel och King.com. INTENSIFIERADE INSATSER GER RESULTATPaynova har under hösten intensifierat sina sälj- och markandsinsatser och har under oktober och november etablerat sju nya samarbeten inom online-spel-segmentet. Samtliga är baserade på Paynovas nyutvecklade betaltjänst som är anpassad för segmentet online-spel. De nya kunderna är en del i Paynovas ambition att ta en ledande roll inom betalningar för online-spel och så kallade virtuella världar.SJU NYA KUNDER INOM ONLINE-SPELAvtal har tecknats med Gopets, Ironstar Helsinki, Metaversum, Playdo, Worlds.com, IMVU och Flowplay. En positiv effekt på Paynovas transaktionsvolymer förväntas under första halvåret 2008. GoPets GoPets är en virtuell värld där användarna designar sitt eget tredimensionella husdjur. GoPets lanserads år 2005 och har sedan starten visat en betydande tillväxt. För att kunna kommunicera med användare världen över har GoPets ett universiellt ikonspråk kallat IKU. GoPet har också tjänster som email, chatt och forum. För mer information: www.gopetslive.com Ironstar Helsinki Ironstar Helsinki har lanserat världens första virtuella spel som tillåter användning över olika tekniska plattformar. Ironstar Helsinkis spel MoiPal är en virtuell värld som kombinerar spelande, underhållning och socialt nätverkande via både mobiltelefoner och datorer. För mer information: www.ironstarhelsinki.com Metaversum Metaversum grundades i Berlin i juli 2006. Meaversum har ambitionen att bli en ledande innovatör inom några av de mest lovande områdena på Internet. Metaversums nuvarande projekt är två produkter som kommer att lanseras senare i år – den sociala nätverksplattformen Yumondo och den virtuella världen TwinityTM. För mer information: www.metaversum.com Playdo Playdo är en virtuell mötesplats med fokus på spel, underhållning och nätverkande. Playdo startades år 1999 som ett studentprojekt och har idag medlemmar från över 150 länder. Playdo har fått ett flertal utmärkelser och influerat många andra virtuella mötesplatser med dess avatarchatt och grafik. För mer information: www.playdo.comWorlds.com Worlds.com lanserades 1994 och är en banbrytande plattform för tredimensionella sociala nätverk. Worlds.com kan genom patenterad teknologi erbjuda sina användare miljöer med interaktiva avatarer, förstaklassig grafik, textchat, röstchat, video och e-handel. För mer information: www.worlds.net IMVU IMVU är en 3-D-messanger-tjänst med mer än en miljon användare. Tjänsten lanserades 2004 och låter medlemmarna köpa virtuella acessorarer till messanger-tjänsten. För mer information: www.imvu.comFlowPlay FlowPlay är en virtuell värld som mixar socialt nätverkande, avatarer och traditionellt online-spel. Det Seattle-baserade FlowPlay har omkring 10 anställda och riktar sig till unga spelare i 13- till 17-årsåldern. I FlowPlay belönas användarna med virtuella pengar baserat på hur väl de presterar i olika spel. Pengarna används till att köpa virtuella saker så som kläder, smycken, tatueringar, husdjur och möbler. För mer information: www.flowplay.com STARK MARKNADSTILLVÄXT I ONLINE-SPELSEGMENTET Marknaden för online-spel och virtuella världar såsom Entropia Universe och Second Life har en mycket stark marknadstillväxt. Bolagets nya kunder och planerade insatser, i kombination med den tillgängliga marknadens storlek, gör att Paynova bedömer att intäkterna från segmentet online-spel kommer att ha en stark tillväxt framöver.FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:Tomas Nörgaard, försäljningsdirektör Telefon: 0708-17 52 80E-post: tomas.norgaard@paynova.comKarl Alberts, marknadschefTelefon: 070-33 55 326E-post: karl.alberts@paynova.comOM PAYNOVAPaynova erbjuder en internationell, kontobaserad helhetstjänst för betalningar via Internet. Med Paynova som enda motpart kan e-handlare få en betalningsgaranti för 21 betalningsalternativ med såväl kredit- och betalkort som Internetbanker, på 12 språk med 11 valutor i ett säkerhetscertifierat gränssnitt (PCI). Konsumenter kan gratis öppna ett online-konto, en Paynova-plånbok, för att göra säkra och enkla köp samt sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Paynova har avtal med cirka 1 800 e-handlare. De flesta återfinns i de prioriterade segmenten: resor, detaljhandel samt media/nätverksspel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. För mer information: www.paynova.com