PAYNOVA VÄXER GLOBALT INOM GAMING MED VÄRLDSKÄNDA NINJAS IN PYJAMAS

Världens mest populära nätverksspel Counterstrike har idag omkring 60 miljoner aktiva spelare. Trefaldiga världsmästare, tillika olympiska mästare 2003, är svenska laget Ninjas in Pyjamas (NiP). De 5 spelarna försörjer sig på datorspelande och deltar i turneringar runt om i världen. Bland cirka 200 lag har NIP varit världens mest framgångsrika i mer än 4 år. Den enorma populariteten med miljontals fans, inte minst i Asien, beräknas generera omkring 200 000 medlemmar redan de första 6 månaderna. Det som säljs på webbsajten är medlemskap för att få delta i olika spelaktiviteter kring Counterstrike, olika så kallade merchandise-produkter och spelrelaterade hårdvaruprodukter som till exempel tangentbord och headsets. NiP utvecklar produkterna tillsammans med några av världens mest kända hårdvarutillverkare.– Vi har undersökt marknaden och kommit fram till att Paynova har de bästa och enklaste betaltjänsterna för våra nuvarande behov men också för vår framtida affärsutveckling. Våra spelare vill ha en optimal spelupplevelse och då ska betallösningen vara så säker, smidig och enkel som möjligt. Dessutom har Paynova kapaciteten och viljan att växa på såväl våra prioriterade geografiska marknader som inom våra olika affärsområden, säger Peter Hedlund, VD för NiP.Den globala marknaden för nätverksspel beräknas vara värd omkring USD 5 miljarder varav USA svarar för cirka 1.7 miljarder och Västeuropa för cirka 2.1 miljarder. Den årliga tillväxttakten har varit omkring 90 %. 2008 förväntas 110 miljoner spelare utgöra den snabbast växande nöjesindustrin i världen.– Samarbetet med NiP utgör ett starkt bevis på att våra satsningar på spelmarknaden resulterat i bästa möjliga betallösning. Vi upplever nu ett allt starkare intresse från våra befintliga kunder, men också från spelutvecklare och speloperatörer. Vi ser det som en lyckad kombination av rätt funktioner i våra tjänster för att möta behoven samtidigt som branschen befinner sig i stark tillväxt. Dessutom har Visa och MasterCards nya certifieringsprogram höjt kraven för alla som skall hantera kortbetalningar. Det leder nu till att fler spelföretag väljer en certifierad leverantör av elektroniska betalningar, säger Johan Waxberg, VD för Paynova. För mer information vänligen kontakta: Johan Waxberg, VD Paynova ABMobile: +46(0) 70 688 02 47E-mail: johan.waxberg@paynova.comPeter Hedlund , VD NiP ABMobil: 0708-61 95 95 E-mail: peter.hedlund@nip-gaming.com Fakta om Paynovas betaltjänsterPaynovas betaltjänster och anpassningen till online-gamingindustrin har utvecklats under samarbete med ett tjugotal väletablerade spelaktörer. Bland dessa återfinns Mindark/Project Entropia, Midas Player, Nintendo, Habbo Hotel, Dreamhack, Fragzone, Jadestone och NiP som tillsammans representerar miljontals spelare. Samarbetet har resulterat i betaltjänster som är optimerade för online-gaming. Paynova levererar nu till spelutvecklare och speloperatörer en utprovad och accepterad kontobaserad tjänst som hanterar microbetalningar, löpande abonnemang, betalningar inne i spelet, betalningsgaranti med Visa AIS och MasterCard SDP certifiering. Sammantaget är detta en kostnadseffektiv lösning som tillgodoser spelmarknadens viktigaste krav. För ytterligare information se www.paynova.com/eng/docs/gaming.pdf Om Ninjas in PyjamasNiP AB är världens mest välkända samt framgångsrika Counterstrike företag. Miljontals fans världen över följer lagkaptenen HeatoN (Emil Christensen) och hans lagkamrater. Förutom att NiP framgångsrikt deltar världen över på den professionella tour som finns så genererar NiP även intäkter genom medlemsavgifter för dataspelande, försäljning av hårdvaruprodukter, försäljning av merchandise etc. NiP leder den snabbväxande spelutvecklingen mot en alltmer professionell industri. Senast vann NiP den svenska turneringen Dreamhack (juni 2005), även titulerad som världens största, till antalet ihopkopplade datorer, LAN. VD för NiP är Peter Hedlund. För mer information och bilder gå in på; www.nip-gaming.comOm Paynova Paynova AB erbjuder moderna betaltjänster på Internet, oavsett om det handlar om små eller stora summor. E-handlare får tillgång till en mångfald Europeiska betalningssätt och valutor i en samlad lösning med betalningsgaranti. Konsumenter kan gratis öppna en Paynovaplånbok på nätet för att göra säkrare och enklare köp eller sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Mer än 20 000 banker världen över accepterar betalningar genom VISA och MasterCard via Paynova. Mer än 800 e-handlare har avtal med Paynova. De flesta återfinns i de fokuserade segmenten: resor, detaljhandel samt media och nätverksspel t ex Swebus Express, SJ, Ryanair, CD WOW, Fujifilm Sverige och TV4. Företaget är noterat på NGM sedan februari 2004. För mer information och bilder gå in på: www.paynova.se