PAYNOVA VÄXER SOM PLANERAT

Under förra veckan meddelades att Paynova träffat avtal med GZS/easycash om etablering av bolagets plånbok på den tyska marknaden. GZS mbH är Europas största företag för processing av kredit- och bankkortstransaktioner med direkt relation till 2200 banker och deras kunder. I de planer som GZS redovisat angående antalet plånböcker som förväntas öppnas under den första 18 månadersperioden nämns 1 miljon. Paynovas målsättning om 750 000 plånböcker per december i år torde därför framstå som uppnåelig. GZS/easycash bedömning av behovet av en ren internetlösning för näthandel vid sidan av kortalternativen torde grunda sig på god kunskap om marknadens behov.Paynova har nyligen skrivit samarbetsavtal med Studentkort i Sverige AB och Mecenat AB. Dessa bolag har stort inflytande över legitimations- samt rabattkort för universitets och högskolestuderande i Sverige. Allt fler studenter gör betalningar på nätet och det är därför nödvändigt för de båda bolagen att kunna erbjuda en snabb och säker lösning. Paynova uppskattar att när plånboken inom några år blivit välkänd bland studenterna och fått fullt genomslag på nätet kommer antalet plånböcker att vara relativt konstant i denna grupp och ligga i intervallet 400 000 – 500 000. Mellan 50 000 och 100 000 studenter lämnar undervisningen per år men antas fortsätta att använda sin plånbok som vilket konto som helst. Vi tror alltså inte att man upphör att använda plånboken bara för att man avslutat sina studier. Ungefär lika många som lämnar undervisningen tillkommer vilket innebär ett stadigt tillflöde av nya plånböcker.Paynova har redan inlett aktiviteter för nå motsvarande segment på andra europeiska marknader.Marknaden för persontransporter på marken och i luften där biljetten betalas eller kan betalas på nätet ökar mycket hastigt. Paynova har hög närvaro i denna marknad och för diskussioner med flera aktörer. Av särskilt intresse för Paynovas aktieägare att känna till är att marknadens storlek redan är sådan att endast ett avtal med någon av dessa aktörer kan vara tillräckligt för att bolaget ska erhålla positivt kassaflöde. Marknaden för betalningar på Internet är mogen och inte längre en framtidsmarknad om vilken man vet väldigt lite. Paynovas amerikanska motsvarighet PayPal hade redan år 2002 god lönsamhet när det förvärvades av Ebay för 14 miljarder kronor. Bolaget hade vid förvärvstillfället i juli 2002 ca 17 miljoner konton och idag ca 40 miljoner. Vi är övertygade om att också Européer behöver en plånbok på nätet.Bolaget noterades på NGM:s lista den 26 februari 2004 och noteringsprospektet kan hämtas på bolagets hemsida www.paynova.comFör mer information, kontaktaPelle Hjortblad, VD Paynova, telefon 08-51710007, mobil 0701-810 110Peter Enström, styrelseordförande Paynova, mobil, 070-574 99 82 Om PaynovaPaynova AB, som börsintroducerades på NGM den 26 februari 2004, erbjuder säkra betallösningar på Internet i form av en elektronisk plånbok som hanterar summor från en krona och uppåt. Den elektroniska plånboken möjliggör för användarna att hantera alla sina inköp med endast en motpart i betalningen. Paynovaplånboken är enkel att skaffa och använda och enkel att installera för handlare. Mer än 20 000 banker världen över accepterar plånboken för VISA och MasterCard. Sedan starten 2001 har Paynova AB slutit avtal med över 500 sajter som idag erbjuder Paynovaplånboken som betallösning. VD är Pelle Hjortblad, tidigare vd i Tele1 Europe/Song Network. Paynovas noteringsprospekt i sin helhet finns på www.paynova.com