SAS FÖRSTA FÖRETAG ATT ANVÄNDA KREDITKORTSLÖSNING I MOBILPORTAL – SAS WEB SHOP LANSERAS PÅ DET MOBILA NÄTET UNDER CEBIT-MÄSSAN

SAS MobilePortal gör att SAS Web Shop, det vill säga företagets butik på nätet, nu tar steget över till mobilen. Nu finns möjligheten att betala med kreditkort istället för som tidigare bara mot faktura eller genom mobiltelefonräkningen. Dessutom går det nu att köpa varor för högre belopp än tidigare.- Alla som besöker SAS Web Shop kan nu också köpa bland annat presenter, smycken och accessoarer direkt med mobilen från SAS MobilePortal, precis som man hittills har kunnat göra på Internet. Fördelen är att betalningen inte dras från mobiltelefonräkningen, utan istället kan dras från ett konto hos Paynova, som fylls på med exempelvis kreditkort. Därmed kan till exempel alla som har ett företagsabonnemang ändå köpa produkter med hjälp av telefonen utan att företaget behöver betala, säger Annika Tivenius på SAS. SAS MobilePortal utvecklades under hösten 2005 av SAS Business Opportunities tillsammans med mjukvaruföretaget Adimo (tidigare Primat och Digital Action), som är experter på mobil publicering och mobila strategier, och vann bland annat SIME:s pris för ”bästa mobila lösning” 2005. Men det är alltså först nu som möjligheten att e-handla med mobilen lanseras. – Vi har ett mycket intressant samarbete med SAS, och lanseringen av den nya betalningsmöjligheten är ett viktigt steg för utvecklingen av mobil e-handel. Det finns en stor potential för de mängder av företag som vill erbjuda sina tjänster och produkter över det mobila nätet, säger Mia Sandell, Director Business Development på Adimo.Paynova har utvecklat betalningslösningen som gör att SAS kunder kan handla säkert med mobilen. Kunderna behöver inte oroa sig för att kontokortsuppgifter eller annan information hamnar i orätta händer. Paynovas betalningslösning för säkra transaktioner finns helt integrerad i SAS MobilePortal. – Med detta initiativ visar Paynova att vi kan leverera en tjänst för de företag som nu är redo att utnyttja den säljpotential som finns i den mobila kanalen. Tjänsten är lika internationellt tillgänglig och säker som den webbaserade. Den bygger på samma lösning som idag används på Internet av bland andra SJ, Nintendo, Teknikmagasinet och STRATO. Det nya är att vi förenat Adimos styrka att publicera mobilt innehåll med Paynovas betalservice till en komplett mobilportaltjänst, säger Karl Alberts, sälj- och marknadschef för Paynova.Systemet är helt operatörsoberoende och bankoberoende och fungerar för de flesta mobiltelefoner. Under perioden den 9:e -14:e mars Cebit-mässan fungerar SAS Web Shop i mobilen som demoversion. (För att testa demoversionen, kontakta Mia Sandell, se nedan) Nätbutiken i mobilen öppnas på riktigt den 15:e mars. SAS MobilePortal nås från mobilen på adressen www.sasmobile.net.För mer information vänligen kontakta: Karl Alberts, sälj- och marknadschef, Paynova AB Mobil: +46 (0)703 35 53 26 Direkt: +46 (0)8 517 100 21E-post: karl.alberts@paynova.comMia Sandell, CEO, Digital Action Mobil:+46(0)735 100 350E-post: mia.sandell@digitalaction.seAnnika Tivenius, Manager, SAS Web ShopMobil: + 46 (0) 70 997 40 29E-post: annika.tivenius@sas.se Om Paynova Paynova erbjuder en internationell, kontobaserad betaltjänst via Internet. Med Paynova som enda motpart får E-handlare en betalningsgaranti för ett 20-tal betalningsalternativ på 10 språk med 8 valutor i ett säkerhetscertifierat gränssnitt (PCI). Konsumenter öppnar gratis ett online konto, en Paynova-plånbok, för att göra säkra och enkla köp samt sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Paynova har avtal med över 1000 e-handlare. De flesta återfinns i de prioriterade segmenten: resor, detaljhandel samt media/nätverksspel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. För mer information: www.paynova.com Om AdimoAdimo är ett expertis och mjukvaruföretag inom mobil publicering. Adimo levererar innehåll och information över Internet via webb- och mobila gränssnitt oberoende av operatör och teknik (GSM, 3G). Vi har expertiskunskap inom mobil teknologi och vi hjälper våra kunder att kommunicera med sina kunder med mobiltelefonen som ytterligare marknads- sälj och informationskanal. www.adimo.com (Adimo är ett samägt bolag av Primat och Digital Action)Om SAS Business OpportunitiesSAS Business Opportunities startades 2004 för att bidra med alternativa inkomstkällor till SAS basprodukt, flygverksamheten. SAS Business Opportunities består idag av 6 affärsområden: förutom SAS Mobilportal är det SAS WebShop, SAS Flight Shop, SAS Marketing Partnerships, SAS Travel Related Partnerships samt SAS Licensing. SAS Business Opportunities består idag av ett 20-tal medarbetare och omsätter drygt 240 MSEK.