Sileons SaaS-baserade BNPL-plattform är live

Förra veckan, den 16 januari 2023, gick Sileon live med sin SaaS BNPL-plattform. Det nära samarbetet med Visa har varit en viktig komponent för dess färdigställande som nu möjliggör att Sileons kunder kan gå till produktion med en flexibel och global BNPL-lösning med hjälp av avancerad och säker teknologi.

Plattformen, som agerar som en underliggande motor, möjliggör för banker, finansiella institut och fintechs att snabbt lansera ett BNPL-erbjudande anpassat efter marknaden och slutkonsumentens behov. Följande BNPL-produkter kan exempelvis erbjudas:

• Delbetalning
  • Direktfaktura
  • Revolverande kredit

Eftersom plattformen sömlöst kan bäddas in som en modul i en organisations infrastruktur, kan den stödja BNPL-modeller oavsett kanal. Detta gäller till exempel både för Point of Sale och Post-Purchase. Det vill säga, att antingen erbjuda BNPL vid försäljningstillfället eller att konsumenter vid behov kan välja att konvertera en redan genomförd transaktion till ett delbart betalningsalternativ och på så vis använda BNPL retroaktivt.

Därtill är plattformen betalningsagnostisk, vilket innebär att BNPL-erbjudandet kan baseras på ett flertal olika betalningsmetoder (kreditkort, betalkort, samt alternativa betalningsmetoder, etc.). Detta kommer att säkerställa att långivare kan överträffa kundernas förväntningar och förbli relevanta.

Funktionaliteter som plattformen erbjuder:

• Identity and Access Management
  • BNPL Product Management
  • Account Management
  • Purchase and Refund Management
  • Data Access Management

Sileons molnbaserade BNPL-plattform nås av två externa API:er som exponerar BNPL-kapaciteten och hanterar all kommunikation mellan långivaren och plattformen. Skapande och anpassning av BNPL-produkter, samt administration av användare, hanteras enkelt av långivaren, som därigenom också besitter full kontroll över data och kundrelationer.

Det ungerska fintech-bolaget Paysome blir Sileons första plattformskund. Plattformen förväntas integreras i Paysomes infrastruktur under Q1 2023.

“Detta är en viktig milstolpe för Sileon. Vi har följt vår tidsplan och uppnått vårt strategiska mål om att lansera en modulär, agnostisk och internationell SaaS-baserad BNPL-plattform under Q1, 2023. Detta hade inte varit möjligt utan ett effektivt, strategiskt och engagerat arbete från Sileons dedikerade medarbetare och ledning,” säger David Larsson, VD på Sileon.

Utöver den befintliga SaaS-plattformen kommer Sileon under 2023 även lansera valbara lösningsmoduler. Dessa placeras ovanpå plattformen för att skräddarsy BNPL-produkter ytterligare till specifika marknader, kunder och tillfällen.

För mer information, vänligen kontakta:

David Larsson, VD, Sileon AB

E-post: david.larsson@sileon.com

Telefon: +46 725 502 306

Om Sileon

Sileon AB (publ) är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Sileons BNPL-lösning integreras i kundens miljö och drivs under kundens varumärke, vilket till skillnad från konventionella BNPL-lösningar möjliggör att kunden själv kan tillhandahålla BNPL utan att vara beroende av tredje part. Sileon verkar på en snabbväxande internationell marknad med ett uppskattat transaktionsvärde om 680 miljarder dollar globalt år 2025. Sileon är noterade på Nasdaq First North Growth Market och har cirka 50 anställda på sitt huvudkontor i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank.