Visa går in med 1,7 miljoner USD i Paynovas BNPL SaaS plattform

Paynovas och Visas samarbete tar nu nästa steg när Visa går in med 1,7 miljoner USD för att tekniskt tillgängliggöra Paynovas BNPL-plattform för Visas kunder.

Investeringen genomförs löpande under 2022 och resulterar i motsvarande ökade intäkter för Paynova. Visa och Paynova tecknar även ett femårigt avtal där Visa introducerar Paynovas BNPL plattform till banker och fintechs i Europa. Genom samarbetet med Paynova kan Visa stärka sina kunders erbjudande på den snabbt växande BNPL-marknaden.

Allt fler konsumenter väljer att dela upp sina betalningar vid näthandel och efterfrågan på BNPL-lösningar ökar i snabb takt. Med hjälp av Paynova kan Visa stärka banker och finansiella institutioner med teknologi för BNPL. Genom Paynovas plattform kan banker och finansiella institutioner bygga ett eget flexibelt BNPL-erbjudande anpassat efter kundernas behov. Plattformen är inte begränsad till korttransaktioner utan gör det möjligt att erbjuda BNPL funktionalitet oavsett betalsätt.

• Vårt samarbete med Visa bekräftar oss som techbolag med ett internationellt starkt erbjudande inom BNPL SaaS. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt erbjudande mot banker och fintechbolag tillsammans med Visa, säger David Larsson, VD, Paynova AB.

Paynovas BNPL SaaS Plattform beräknas vara tillgänglig på marknaden det första kvartalet 2023, med en pilotversion redo under det fjärde kvartalet i år. Paynova och Visa har redan idag ett antal intresserade kunder som kommer vara delaktiga i utvecklingsfasen.

• Paynova är ett av de mest spännande bolagen inom det här segmentet. Därför är Visa oerhört nöjda med att utöka vårt samarbete.. Genom samarbetet med Paynova kan våra kunder erbjuda en konkurrenskraftig produkt och ta position på en snabbt växande marknad. Visa ser det här som en långsiktig och strategisk investering för att stärka vårt erbjudande och våra kunder ytterligare även bortom kortbetalningar, säger Philip Konopik, Nordenchef för Visa.

Visa kommer introducera BNPL SaaS plattfomen till kortutgivare och andra finansiella institutioner som avtalar om plattformen direkt med Paynova. Paynova kommer parallellt i egen regi marknadsföra och sälja plattformen på den växande internationella BNPL marknaden.

——————————————————————————

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA

David Larsson, VD, Paynova AB
david.larsson@paynova.com, Telefon: +46 (0)725 502 306

Hampus Stenberg, Kommunikationschef Visa Norden och Baltikum
stenberh@visa.com

Om Paynova
Paynovas skapar marknadens mest moderna upplevelse inom BNPL. Paynova är ett av Finansinspektionen godkänt betalningsinstitut och är noterat på NGM Main Regulated sedan februari 2004.

Denna information är sådan som Paynova AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 mars 2022 kl. 08:15 CEST.

Om Visa Inc

Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digitala betalningar. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vårt avancerade globala bearbetningsnät, VisaNet, erbjuder säkra och pålitliga betalningar runt om i världen och kan hantera mer än 65 000 transaktionsmeddelanden varje sekund.

Vårt ständiga fokus på innovation är en katalysator för den snabba tillväxten av uppkopplad handel oavsett enhet, och en drivkraft bakom drömmen om en kontantlös framtid för alla, överallt. När världen går från analog till digital finns Visa med i stor skala för att omforma framtidens handel genom produkter, personer och nätverk. Mer information finns på visa.com  och @VisaNews på Twitter.