WOIZE OCH PAYNOVA INLEDER SAMARBETE – SKA MINSKA RISKERNA FÖR BEDRÄGERIER INOM IP-TELEFONIN

– Med ett utvidgat samarbetsavtal bygger vi en viktig grund för samarbetet med Paynova och tar samtidigt ett viktigt steg för att skapa säkra och lätthanterade tjänster med en integrerad elektronisk betalningslösning, säger Anders Halldin, vd och grundare av Woize International. Voice-over-IP, eller IP-telefoni, växer enormt fort. Samtidigt hotar kreditkortsbedrägerier och osäkra betalningsmetoder denna utveckling. Paynova beräknar att antalet bedrägeritransaktioner skulle vara fler än de normala transaktionerna om inga åtgärder mot bedrägerier inom IP-telefonin togs. Det är en ständig utmaning att hantera bedrägeriförsöken och att hålla bedrägerierna under en procent på denna marknad. Efter mer än ett år av kund-/leverantörsförhållande har nu Woize och Paynova beslutat att ta ytterligare ett steg och tillsammans skapa tjänster som hanterar bedrägeri på ett effektivt sätt, samtidigt som det ger användaren en tjänst som är enkel att använda och att skaffa sig. Båda parterna hoppas kunna dra nytta av samarbetet genom att kunna erbjuda användare och partners bättre tjänster, samt genom gemensam reglering av kortbedrägerihantering och gemensamma tjänstelösningar. – Vår expertis och erfarenhet från säkra onlinebetalningar visar att kontobaserade betalningslösningar är ett av de mest effektiva sätten att minska eller eliminera bedrägeri, oavsett om det är på Internet eller med mobiltelefoner. Vi ser fram emot att kunna vidareutveckla säkra betalningslösningar på denna mycket intressanta marknad, säger Karl Alberts, sälj- och marknadschef på Paynova. För ytterligare information, vänligen kontakta: Karl Alberts, Sälj- och marknadschef, Paynova AB Mobile: +46 (0)70 33 55 326Direct: +46 (0)8 517 100 21E-mail: karl.alberts@paynova.com Investor Relations, WoizeE-mail: ir@woize.comNordamerika , Tel: +1 604 628 0556Europa, Tel: +44-20-7101-6555, Fax: +44-20-7101-6554Om Paynova Paynova erbjuder en internationell, kontobaserad betaltjänst via Internet. Med Paynova som enda motpart får E-handlare en betalningsgaranti för ett 20-tal betalningsalternativ på 10 språk med 8 valutor i ett säkerhetscertifierat gränssnitt (PCI). Konsumenter öppnar gratis ett online konto, en Paynova-plånbok, för att göra säkra och enkla köp samt sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Paynova har avtal med över 1000 e-handlare. De flesta återfinns i de prioriterade segmenten: resor, detaljhandel samt media/nätverksspel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. För mer information: www.paynova.com Om WoizeWoize International Ltd. tillhandahåller ‘Voice over IP’ – VoIP – baserade lösningar för digital kommunikation, Woize™ för individuella användare som vill dra nytta av lägre samtalskostnader och nya kommunikationsformer. Woize service är designad för strategiska affärspartners som vill addera värde till sina konsumenter genom att erbjuda dem tillgång till en företags-”brandad” Woize™ klientWoize™ är en VoIP service baserad på egen mjukvara samtidigt som den är kompatibel med ”SIP de facto standard protocol”. Användare kan ladda ner den relevanta applikationen till en PC, PDA eller Smartphone och ringa eller ta emot samtal över Internet till andra Woize™ användare gratis. Genom att sätta upp ett förbetalt konto och därigenom få ett Woize™ telefonnummer kan användaren dessutom ringa och ta emot samtal over hela världen till mycket låga avgifter. Windows applikationen för Woize TM förser också användaren med andra typer av tjänster, så som direktmeddelanden (instant messaging), telefonsvarare, nummerpresentatör, samtalsförflyttning, SMS och andra telefonrelaterade specialtjänster. Klienten kan laddas ner helt gratis på www.woize.com